علت هوا گرفتن پمپ کلاچ

هوا گرفتن پمپ کلاچ

کلاچ به عنوان وسیله ای برای انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر می باشد. به عنوان وسیله قطع کردن و یا وصل کردن در سیستم های انتقال نیرو به کار می رود. شیوه کار در سیستم های انتقال نیرو به این شکل است که باید توان و نیرو تولید شده در موتور برای استفاده به شکل دیگر و جایی دیگر جا به جا و منتقل گردد برای اینکه این نیرو تحت کنترل ما باشد ساده ترین راه استفاده از یک کلاچ است. پمپ کلاچ قطعه ای است که هم در خودرو هایی با گیربکس دستی و هم اتومات بسیار کاربردی می باشد. علائم زیادی وجود دارد که نشان دهنده خرابی در سیلندر و پمپ کلاچ است اما یک مشکل به نام هوا گرفتن پمپ کلاچ وجود دارد که ما می خواهیم در ادامه این مطلب به بررسی آن بپردازیم.

 

پمپ کلاچ کجاست و چه وظیفه ای دارد؟

قسمتی که به سیلندر کلاچ متصل است و مایع هیدرولیکی را برای حرکت کلاچ به سمت بالا و پایین فراهم می کند را پمپ کلاچ می گویند. حرکت این پمپ به سمت عقب و جلو بوده تا مایع را به مخزن پایینی خود برساند. این مایع از دریچه ها عبور کرده و به سمت سیلندر جاری می گردد. به طور کلی سیلندر کلاچ به پدال کلاچ متصل بوده و این مجموعه بخشی از سیستم هیدرولیک خودرو محسوب می گردد. در خودرو هایی که دارای گیربکس دستی هستند از روغن ترمز برای انتقال حرکت از پدال کلاچ به سایر قسمت ها بهره می برند. عملکرد آن به این شکل است که وقتی راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار دهد میله متصل به آن مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن سیلندر هدایت کرده که این باعث می شود صفحات کلاچ جدا شده و امکان کار کردن و چرخش موتور را ایجاد کند. نقش پمپ کلاچ این است که از سیستم مرکزی مایع هیدرولیکی تغذیه شود.

 

روش هواگیری پمپ کلاچ

 

علت خرابی پمپ کلاچ

کاهش یا آلودگی مایع کلاچ

اولین نشانه هایی که به ما می گوید پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ خراب شده است کاهش سطح مایع در مخزن می باشد. البته که کثیف بودن آن نیز نشان از خرابی این قطعات دارد. اتصالات فرسوده باعث این مشکلات می گردند این اتصالات با گذشت زمان باعث نشت مایع به خارج از قطعات می گردد. به علاوه می توانید لاستیک گردگیر را کنار زده و به مرطوب بودن اطراف آن توجه کنید. وجود داشتن رطوبت در این قسمت نشان از نشتی در این ناحیه است و برای درست کردن این مشکل می توانید تشتکی پیستون را تعویض کنید.

تعویض دنده به سختی صورت گیرد

تعویض دنده خودرو اگر سخت صورت گیرد مشکل از پمپ کلاچ و یا سیلند اصلی می باشد. هر کدام از این قطعات بر اساس مایع هیدرولیکی کار می کنند اگر مشکلی در جابه جایی این مایع به وجود آید تعویض دنده به سختی انجام می گیرد. مسیر حرکتی پدال را خوب بررسی کرده و از نبود موانع حرکتی مطمئن شوید. گاها پمپ ها ممکن است دارای نشتی باشند که در این صورت برای رفع هوا گرفتن پمپ کلاچ گردگیر ها را کنار زده و از وجود رطوبت در اطراف آن ها آگاه شویم. برای انجام این حرکت باید تشتکی دور پیستون و تشتکی ثانویه را تعویض کنیم.

 

هواگیری کلاچ

دنده یک و عقب به سختی جا می رود

یکی از علائم هوا گرفتن پمپ کلاچ این مورد می باشد که مربوط به قلاب کردن دیسک و صفحه کلاچ است. لقی بین بلبرینگ و آسیا بک را بازدید کرده و تنظیم نمایید. به علاوه اهرم بندگی کلاچ را بررسی کرده و در صورت مشاهده ساییدگی و یا عیب های دیگر قطعات فرسوده را از جمله دو شاخه کلاچ تعویض نمایید. ممکن است دیسک کلاچ بر اثر عواملی مانند گرما بیش از حد، ضربه و یا به پایان رسیدن عمر مفید تاب بردارد. اگر تاب آن زیاد است باید آن را تعویض کنید و اگر تاب آن کم باشد باید آن را با تراش دادن درست کنید. بهتر است دیسک فرسوده را کاملا عوض کنید و از انجام هزینه های اضافی پرهیز کنید.

 

قیمت پمپ کلاچ پایین لیفان x60

تعویض پمپ کلاچ

موارد گفته شده هر کدام می تواند دلیلی برای هوا گرفتن پمپ کلاچ لیفان باشد پس باید با دقت بررسی را انجام دهید که این کار از عده افراد متخصص بر می آید پس به نزدیک ترین تعمیرگاه مراجعه نمایید. اگر قطعه ای دچار آسیب شده و نیاز به تعویض دارد برای دریافت بهترین لوازم یدکی لیفان با بهترین کیفیت و قیمت استثنایی از فروشگاه اینترنتی لیفان مرکزی سفارش دهید. با توجه به نوسانات قیمت در بازار و اطلاع از موجود بودن قطعات در انبار ما با کلیک بر لیفان مرکزی اقدام نمایید. هدف ما کسب رضایت 100 درصدی شما عزیزان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی